Mededelingen
Werkdagen 2017 Het schema van alle werkdagen in 2017 treft u aan op de pagina “Werkdagen”. Onder dat overzicht vindt u een lijst van materialen, die u standaard meeneemt naar de werkdagen. Alleen extra materialen zullen hier, bij de medelingen, vermeld worden. Jaarvergadering 2017 Op zaterdag 29 april 2017 om 10.30 uur wordt de jaarvergadering gehouden in kerkcentrum Open Hof te Culemborg. De agenda treft u aan in De Ganzeveer. In de middagpauze kunt u overtollige materialen verkopen of ruilen. ‘s Middags, vanaf ca. 13.00 uur, zal de Belgische kalligraaf Paul Melsen onze gast zijn. In De Ganzeveer leest u meer over zijn optreden. Hij zal daarbij een korte workshop verzorgen en als u daaraan wilt deelnemen, brengt u de volgende materialen mee: kroontjespen en/of spitse pen Gillot 303 tekeninkt (Pelikaan) of watervaste inkt of verf (Winsor & Newton) inktlap of tissues potlood, gum en lineaal enkele vellen oefenpapier b.v. Canson “C” à grain of Croquis Expositie op 27 mei 2017 Op zaterdagmiddag 27 mei 2017 organiseert Vereniging Mercator van 12.30 tot 15.30 uur een  Expositie Kalligrafie in de Open Hof in Culemborg. Deze is door iedereen gratis te bezoeken. Onze leden worden verzocht hiervoor werk aan te leveren. Details vindt u in De Ganzeveer. Facebook De Vereniging Mercator gaat mee met de tijd. U kunt ons ook bezoeken op onze Facebook-pagina en reageren op de berichten die daar worden geplaatst. Neem eens een kijkje en laat wat van u horen. U kunt ons vinden via uw eigen Facebook-pagina met het woord “Mercator” of rechtstreeks via: www.facebook.com/verenigingmercator Waar houden wij onze werkdagen De werkdagen vinden plaats in het Kerkcentrum “Open Hof”, Het adres is: Beethovenlaan 2, 4102 BM Culemborg.     Telefonisch bereikbaar onder nr. 0345-515250 Er is voldoende parkeergelegenheid en vanaf het station is het nauwelijks 10 minuten lopen. Het winkelcentrum is vlakbij.   Cursus Middeleeuws verluchten Bij voldoende belangstelling geeft Jaap Boerman regelmatig een cursus middeleeuws verluchten op een mooie locatie in Rotterdam. De cursus is voor beginners en gevorderden die samen op kunnen werken. Tijdens deze cursus zal er volop uitleg zijn over de traditionele materialen en technieken. De cursus wil vooral een brede inleiding vormen voor een ieder die geïnteresseerd is in het middeleeuws verluchten. De cursus wordt gegeven op de zaterdagen. Wie belangstelling heeft kan bellen naar Jaap Boerman 0180-521909 of mailen naar: jah_boerman@planet.nl Kalligrafiecursus en workshops voor beginners Ons lid Desiree van Dijk geeft in haar atelier te Maartensdijk een beginnerscursus Italic en Unciaal in kleine groepjes. Voor degenen die nog niet zo lang kalligraferen maar wel bekend zijn met het unciaal en italic is het mogelijk om 1x per maand een workshop te volgen. Er wordt gewerkt met diverse schrijfmaterialen en allerlei technieken worden uitgewerkt. Voor informatie kunt u kijken op:  facebook Desiree van Dijk kalligrafie Grafikal Vormgeving/Pennespel, cursussen Kalligrafie cursus Gerda Drop - Alphen aan den Rijn Ook in 2017 zijn er weer kalligrafie cursussen voor beginners en gevorderden. Beginners starten met het Italic alfabet. Voor de gevorderden is er een leuk programma met o.a. een ander alfabet, zelf pennen maken en daarmee schrijven, het maken van een lange brief en nog wat leuke onderwerpen. Meer info op www.pennespel.nl Workshop Letterhakken Michiel Deylius geeft regelmatig een cursus letterhakken en een cursus beeldhouwen. Alle cursusinformatie kunt u vinden op de website van Michiel: www.deylius.nl Tevens vindt u daar nadere informatie over het vogende evenement: 2 april - 6 mei             Out-of-the-Box III - HazArt, Soest Werkdagen NVC in 2017 Hoofddorp 22 april                   Ineke van der Meulen: Verluchten 13 mei                     Ineke van der Meulen: Verluchten 16 september          Ineke van der Meulen: Verluchten 14 oktober              Ineke van der Meulen: Verluchten 11 november            Ria Bijnsdorp: Schrijven met trekpen Ermelo 29 april                   Anneke Brugman:  Karolingische minuskel 20 mei                     Anneke Brugman:  Alfabet stift met water en kleur 30 september          Anneke Brugman:  Rustica  28 oktober              Anneke Brugman:  Ampersand 18 november            Anneke Brugman:  Overloop van kleuren Ermelo;Middeleeuws Verluchten 9 september            Ineke van der Meulen: Middeleeuws verluchten 25 november            Ineke van der Meulen: Middeleeuws verluchten Digitale nieuwsbrief   Wilt u graag op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes of veranderingen in het programma van de werkdagen dan kunt u zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief. Als u een mailtje stuurt naar info@verenigingmercator.nl dan houden wij u op de hoogte van het laatste of belangrijke nieuws dat wij op een snelle manier aan u willen laten weten. Het is dus geen bulletin dat wekelijks of maandelijks naar u zal worden toegestuurd. Alleen als het zinvol is om u snel van iets op de hoogte te stellen kunnen wij u via de digitale nieuwsbrief informeren. Als uw mailadres is gewijzigd geef dat dan ook even aan ons door. Certificaat Mercator  Het is mogelijk om binnen Mercator een certificaat van bekwaamheid te behalen. Omdat veel leden de beoordelingseisen niet kennen hebben we dat eens voor u op een rijtje gezet. Mercator stelt hoge eisen aan kalligrafie. Ons Certificaat Kalligraaf wordt eerst dan uitgereikt wanneer onze beoordelingscommissie fiatteert. Als certificaathoud(st)er bent u lid van ons hoog aangeschreven Kalligrafengilde. Wat zijn de eisen: 1. Een woord van minimaal 5 letters tekenen in Romeinse kapitalen (7 cm. hoog) en in te vullen met plakkaatverf 2. Een doorlopende tekst in Italic schrijven over 2 kolommen op A3-formaat 3. Een werkstuk in Unciaalschrift van tenminste 50 woorden 4. Een getekende Initiaal in gouacheverf voorzien van penwerkverluchting 5. Een oorkonde uitgevoerd in twee schriftsoorten waarbij letters in gouacheverf     dekkend zijn uitgevoerd 6. Kandidaten moeten middels een zelf vervaardigde tekst in de vorm van een werkstuk     blijk geven van kennis van schriftgeschiedenis, dit in overleg met de artistiek leider   Meer informatie kunt u vinden in De Ganzeveer nr.4/2013 of neem contact op met de artistiek leider Thomas Laudy of ons secretariaat. Website Mercator  De website zal actueel worden gehouden. Ook kunnen de leden daar de medelingen van het bestuur en de laatste nieuwtjes lezen. Alle leden kunnen hun ideeën en mededelingen melden aan de webmaster via e-mail: info@verenigingmercator.nl