Mededelingen
Werkdagen 2019 Het schema van alle werkdagen in 2019 treft u aan op de pagina “Werkdagen”. Onder dat overzicht vindt u een lijst van materialen, die u standaard meeneemt naar de werkdagen. Alleen extra materialen zullen hier, bij de medelingen, vermeld worden. Werkdag 23 februari Deze werkdag “Handlettering & kalligrafie” wordt geleid door Margreet Wanst. Hiervoor brengt u, naast het z.g. standaardpakket, kleurpotloden, potloden, fineliners en tekenpapier mee. Werkdag 26 oktober Dit wordt een bijzondere werkdag, geleid door de bekende Belgische kalligrafe An Vanhentenrijk. Hiervoor geldt dat u zich tijdig moet inschrijven. Thema: Eigentijdse open Versalen met spitse pen, smalle Mitchel pen (max. 1mm) en pipet. INSCHRIJVING EN ANDERE AFSPRAKEN: Het cursusgeld voor deze dag bedraagt 40 euro Inschrijvingen gebeuren via mail met vermelding van uw NAW-gegevens bij de secretaris van de vereniging: email: secretariaat@verenigingmercator.nl en worden vanaf nu genoteerd. Pas na ontvangst van de bevestiging door het secretariaat, kunt u voor 1 juli 2019 het bedrag van 40 euro storten op rekening: NL 04 INGB 0003774897 t.n.v. de penningmeester van Mercator, met vermelding van uw naam en cursus An Vanhentenrijk. Na ontvangst van 40 euro bent u definitief ingeschreven. Annuleren van uw deelname: o Gelieve eerst contact op te nemen via secretariaat@verenigingmercator.nl o Samen bekijken we of iemand van de wachtlijst (als die er is) uw plaats in kan nemen o Indien er niemand op de wachtlijst staat, dan dient u zelf voor een vervanger te zorgen o Het cursusgeld wordt teruggestort (na afloop van de workshop) als de vervanging gelukt is Lijst benodigheden: Begin oktober wordt deze lijst u per mail toegezonden Opmerking: De workshop gaat door bij voldoende deelname Deelname: Alleen door Mercatorleden, bent u geen lid meldt u dan aan bij het secretariaat. Facebook De Vereniging Mercator gaat mee met de tijd. U kunt ons ook bezoeken op onze Facebook-pagina en reageren op de berichten die daar worden geplaatst. Neem eens een kijkje en laat wat van u horen. U kunt ons vinden via uw eigen Facebook-pagina met het woord “Mercator” of rechtstreeks via: www.facebook.com/verenigingmercator Waar houden wij onze werkdagen De werkdagen vinden plaats in het Kerkcentrum “Open Hof”, Het adres is: Beethovenlaan 2, 4102 BM Culemborg.     Telefonisch bereikbaar onder nr. 0345-515250 Er is voldoende parkeergelegenheid en vanaf het station is het nauwelijks 10 minuten lopen. Het winkelcentrum is vlakbij.   Cursus Middeleeuws verluchten Bij voldoende belangstelling geeft Jaap Boerman regelmatig een cursus middeleeuws verluchten op een mooie locatie in Rotterdam. De cursus is voor beginners en gevorderden die samen op kunnen werken. Tijdens deze cursus zal er volop uitleg zijn over de traditionele materialen en technieken. De cursus wil vooral een brede inleiding vormen voor een ieder die geïnteresseerd is in het middeleeuws verluchten. De cursus wordt gegeven op de zaterdagen. Wie belangstelling heeft kan bellen naar Jaap Boerman 0180-521909 of mailen naar: jah_boerman@planet.nl Kalligrafiecursus en workshops voor beginners Ons lid Desiree van Dijk geeft in haar atelier te Maartensdijk een beginnerscursus Italic en Unciaal in kleine groepjes. Voor degenen die nog niet zo lang kalligraferen maar wel bekend zijn met het unciaal en italic is het mogelijk om 1x per maand een workshop te volgen. Er wordt gewerkt met diverse schrijfmaterialen en allerlei technieken worden uitgewerkt. Voor informatie kunt u kijken op:  facebook Desiree van Dijk kalligrafie Grafikal Vormgeving/Pennespel, cursussen Kalligrafie cursus Gerda Drop - Alphen aan den Rijn Ook in 2019 zijn er weer kalligrafie cursussen. Vanaf 8 januari 2019 gaat haar cursus, voor beginners én gevorderden, van start. Meer info op http://www.grafikal.nl/pennespel  Werkdagen NVC in 2019 Zodra wij de data van de werkdagen ontvangen hebben, zullen we ze hier publiceren. Digitale nieuwsbrief   Wilt u graag op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes of veranderingen in het programma van de werkdagen dan kunt u zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief. Als u een mailtje stuurt naar info@verenigingmercator.nl dan houden wij u op de hoogte van het laatste of belangrijke nieuws dat wij op een snelle manier aan u willen laten weten. Het is dus geen bulletin dat wekelijks of maandelijks naar u zal worden toegestuurd. Alleen als het zinvol is om u snel van iets op de hoogte te stellen kunnen wij u via de digitale nieuwsbrief informeren. Als uw mailadres is gewijzigd geef dat dan ook even aan ons door. Certificaat Mercator  Het is mogelijk om binnen Mercator een certificaat van bekwaamheid te behalen. Omdat veel leden de beoordelingseisen niet kennen hebben we dat eens voor u op een rijtje gezet. Mercator stelt hoge eisen aan kalligrafie. Ons Certificaat Kalligraaf wordt eerst dan uitgereikt wanneer onze beoordelingscommissie fiatteert. Als certificaathoud(st)er bent u lid van ons hoog aangeschreven Kalligrafengilde. Wat zijn de eisen: 1. Een woord van minimaal 5 letters tekenen in Romeinse kapitalen (7 cm. hoog) en in te vullen met plakkaatverf 2. Een doorlopende tekst in Italic schrijven over 2 kolommen op A3-formaat 3. Een werkstuk in Unciaalschrift van tenminste 50 woorden 4. Een getekende Initiaal in gouacheverf voorzien van penwerkverluchting 5. Een oorkonde uitgevoerd in twee schriftsoorten waarbij letters in gouacheverf     dekkend zijn uitgevoerd 6. Kandidaten moeten middels een zelf vervaardigde tekst in de vorm van een werkstuk     blijk geven van kennis van schriftgeschiedenis, dit in overleg met de artistiek leider   Meer informatie kunt u vinden in De Ganzeveer nr.4/2013 of neem contact op met de artistiek leider Thomas Laudy of ons secretariaat. Website Mercator  De website zal actueel worden gehouden. Ook kunnen de leden daar de medelingen van het bestuur en de laatste nieuwtjes lezen. Alle leden kunnen hun ideeën en mededelingen melden aan de webmaster via e-mail: info@verenigingmercator.nl