Mededelingen
Werkdagen 2017 Het schema van alle werkdagen in 2017 treft u aan op de pagina “Werkdagen”. Onder dat overzicht vindt u een lijst van materialen, die u standaard meeneemt naar de werkdagen. Alleen extra materialen zullen hier, bij de medelingen, vermeld worden. Werkdag 25 november Voor de workshop boekbinden van Anne Bossenbroek Bouchard brengt u de volgende materialen mee: linialen : een om te meteen en een van metaal om langs te snijden vouwbeen gum potlood snijmaat lijmstaaf ( pritt a.u.b. ) schaar ( goede ) snijmes of scalpel (scherp) resten gekleurd papier en kalligrafie werk Er wordt een werkpakket uitgedeeld De kosten hiervan zijn € 8 Beginnerscursus Op de werkdag van 25 november zal Bep Hamstra de derde les van de beginnerscursus leiden voor de cursisten die les 1  en 2 al gevolgd hebben. In 2018 zal Bep opnieuw een beginnerscursus starten. Voor nadere informatie en aanmelden stuurt u een email aan secretariaat@verenigingmercator.nl Tentoonstelling Mieke Tubbing maakte ons attent op de volgende tentoonstelling:  “Xtra small”, Miniatuurboekjes in Museum Meermanno te Den Haag van 3 oktober 2017 t/m 7 januari 2018, n.a.v. De Internationale Miniatuur Boekbindwedstrijd, die door de Stichting Handboekbinden samen met Uitgeverij de Buitenkant en Museum Meermanno is georganiseerd. Facebook De Vereniging Mercator gaat mee met de tijd. U kunt ons ook bezoeken op onze Facebook-pagina en reageren op de berichten die daar worden geplaatst. Neem eens een kijkje en laat wat van u horen. U kunt ons vinden via uw eigen Facebook-pagina met het woord “Mercator” of rechtstreeks via: www.facebook.com/verenigingmercator Waar houden wij onze werkdagen De werkdagen vinden plaats in het Kerkcentrum “Open Hof”, Het adres is: Beethovenlaan 2, 4102 BM Culemborg.     Telefonisch bereikbaar onder nr. 0345-515250 Er is voldoende parkeergelegenheid en vanaf het station is het nauwelijks 10 minuten lopen. Het winkelcentrum is vlakbij.   Cursus Middeleeuws verluchten Bij voldoende belangstelling geeft Jaap Boerman regelmatig een cursus middeleeuws verluchten op een mooie locatie in Rotterdam. De cursus is voor beginners en gevorderden die samen op kunnen werken. Tijdens deze cursus zal er volop uitleg zijn over de traditionele materialen en technieken. De cursus wil vooral een brede inleiding vormen voor een ieder die geïnteresseerd is in het middeleeuws verluchten. De cursus wordt gegeven op de zaterdagen. Wie belangstelling heeft kan bellen naar Jaap Boerman 0180-521909 of mailen naar: jah_boerman@planet.nl Kalligrafiecursus en workshops voor beginners Ons lid Desiree van Dijk geeft in haar atelier te Maartensdijk een beginnerscursus Italic en Unciaal in kleine groepjes. Voor degenen die nog niet zo lang kalligraferen maar wel bekend zijn met het unciaal en italic is het mogelijk om 1x per maand een workshop te volgen. Er wordt gewerkt met diverse schrijfmaterialen en allerlei technieken worden uitgewerkt. Voor informatie kunt u kijken op:  facebook Desiree van Dijk kalligrafie Grafikal Vormgeving/Pennespel, cursussen Kalligrafie cursus Gerda Drop - Alphen aan den Rijn Ook in 2017 zijn er weer kalligrafie cursussen voor beginners en gevorderden. Beginners starten met het Italic alfabet. Voor de gevorderden is er een leuk programma met o.a. een ander alfabet, zelf pennen maken en daarmee schrijven, het maken van een lange brief en nog wat leuke onderwerpen. Meer info op www.pennespel.nl Workshop Letterhakken Michiel Deylius geeft regelmatig een cursus letterhakken en een cursus beeldhouwen. Alle cursusinformatie kunt u vinden op de website van Michiel: www.deylius.nl Werkdagen NVC in 2017 Hoofddorp 11 november            Ria Bijnsdorp: Schrijven met trekpen Ermelo 18 november            Anneke Brugman:  Overloop van kleuren Ermelo;Middeleeuws Verluchten 25 november            Ineke van der Meulen: Middeleeuws verluchten Digitale nieuwsbrief   Wilt u graag op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes of veranderingen in het programma van de werkdagen dan kunt u zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief. Als u een mailtje stuurt naar info@verenigingmercator.nl dan houden wij u op de hoogte van het laatste of belangrijke nieuws dat wij op een snelle manier aan u willen laten weten. Het is dus geen bulletin dat wekelijks of maandelijks naar u zal worden toegestuurd. Alleen als het zinvol is om u snel van iets op de hoogte te stellen kunnen wij u via de digitale nieuwsbrief informeren. Als uw mailadres is gewijzigd geef dat dan ook even aan ons door. Certificaat Mercator  Het is mogelijk om binnen Mercator een certificaat van bekwaamheid te behalen. Omdat veel leden de beoordelingseisen niet kennen hebben we dat eens voor u op een rijtje gezet. Mercator stelt hoge eisen aan kalligrafie. Ons Certificaat Kalligraaf wordt eerst dan uitgereikt wanneer onze beoordelingscommissie fiatteert. Als certificaathoud(st)er bent u lid van ons hoog aangeschreven Kalligrafengilde. Wat zijn de eisen: 1. Een woord van minimaal 5 letters tekenen in Romeinse kapitalen (7 cm. hoog) en in te vullen met plakkaatverf 2. Een doorlopende tekst in Italic schrijven over 2 kolommen op A3-formaat 3. Een werkstuk in Unciaalschrift van tenminste 50 woorden 4. Een getekende Initiaal in gouacheverf voorzien van penwerkverluchting 5. Een oorkonde uitgevoerd in twee schriftsoorten waarbij letters in gouacheverf     dekkend zijn uitgevoerd 6. Kandidaten moeten middels een zelf vervaardigde tekst in de vorm van een werkstuk     blijk geven van kennis van schriftgeschiedenis, dit in overleg met de artistiek leider   Meer informatie kunt u vinden in De Ganzeveer nr.4/2013 of neem contact op met de artistiek leider Thomas Laudy of ons secretariaat. Website Mercator  De website zal actueel worden gehouden. Ook kunnen de leden daar de medelingen van het bestuur en de laatste nieuwtjes lezen. Alle leden kunnen hun ideeën en mededelingen melden aan de webmaster via e-mail: info@verenigingmercator.nl